وبــــــ دو دانلود رایگان انواع اسکریپت، قالب و پوسته، افزونه و پلاگین، نرم افزار، ابزار وب مستر و مقالات آموزشی

کدام سیستم مدیریت محتوا مناسب شما است؟

از روزهایی که بیشتر وب سایت‌ها تنها با HTML و CSS و حتی فلش طراحی می شدند بیش از ۱۰ سال گذشته است. برای طراحی و راه اندازی یک وب سایت، راه‌های گوناگونی وجود داشته و دارد اما امروزه بسیاری از فناوری‎ها تغییر کرده است و سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) وارد رقابت با سایت‌های استاتیک HTML شده‌اند.

اما چرا …؟!

ارزان‌تر – بیشتر آن‌ها رایگان و متن باز هستند.
سریع‌تر – می‌توانید به راحتی در کمتر از ۳۰ دقیقه یک وب‎سایت ایجاد نمایید.
ساده‎تر – اکثر آن‎‎‎ها به کد نویسی یا مهارت برنامه نویسی نیاز ندارند.

برای آن دسته از ما که می‌خواهیم یک وب سایت قدرتمند بدون نگرانی از جنبه‎های فنی و کدنویسی آن داشته باشیم، حداقل سه گزینه محبوب وجود دارد: وردپرس، جوملا و دروپال.
تمامی این سیستم‎‎های مدیریت محتوا، سیستم‌هایی شگفت انگیز هستند که می‌توانند به سرعت و سادگی یک وب سایت بسازند. بیشتر افراد، زمانی که با یکی از آن‌ها شروع به کارمی‎کنند، دیگر تمایلی به دل کندن از آن‎ها ندارند. در ادامه به بررسی و مقایسه هر یک از این سیستم‌های مدیریت محتوا خواهیم پرداخت.

وردپرس، جوملا یا وردپرس در یک نگاه:

وردپرس: بهترین انتخاب برای مبتدیان. برای وب سایت‌ها و وبلاگ‌های کوچک و متوسط پیشنهاد می‎شود.
جوملا: مناسب برای سایت‌های تجارت الکترونیک؛ اما به حداقل دانش فنی کدنویسی نیاز دارد.
دروپال: سخت‌ترین، اما معمولاً به عنوان قدرمندترین CMS شناخته می‌شود.

 

وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است. این سیستم، در آغاز پلتفرمی اختصاصی برای وبلاگ نویسی بود، اما در سالهای اخیر به طور قابل ملاحظه ای رشد کرده است. امروز بیش از ۴۰ درصد سایت‌هایی که از CMSS ها استفاده می‌کنند، با وردپرس طراحی شده‌اند. علاوه بر این بیش از ۶۰ میلیون وب سایت از وردپرس استفاده می‌کنند؛ که این بیانگر میزان محبوبیت وردپرس است. وردپرس مزایای بسیاری را برای کسانی که خواهان ساخت یک وب سایت یا وبلاگ ساده هستند، فراهم آورده است نظیر:

نصب آسان – بسیاری از شرکت‌های میزبانی وب سایت، پیشنهاد نصب خودکار وردپرس را به کاربران خود ارائه می‌کنند و این یعنی در کمتر از ۵۵ دقیقه می‌توانید یک سایت جدید راه اندازی نمایید. حتی با نصب غیر خودکار می‌توانید یک سایت جدید را در کمتر از یک ساعت پیاده نمایید.

قابلیت شخصی سازی – وردپرس نسبت به سایر CMS ها به طور قابل ملاحظه‎ای دارای افزونه، قالب و تنظیمات بیشمار است. این تنوع زیاد بدلیل محبوبیت زیاد وردپرس است که بیشتر طراحان و توسعه دهندگان وب را به سوی خود جذب نموده و برای آن محصولات زیادی ساخته‌اند.

رایگان – نصب و استفاده وردپرس برای همه رایگان است. هزاران قالب و پلاگین برای آن وجود دارد که کاربران می‌توانند با توجه به نیاز خود آن‌ها را انتخاب نمایند. با این وجود قالب‌ها و پلاگین‎‎‎های غیر رایگان هم وجود دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده نمود که البته ضروری نیست؛ به ویژه برای مبتدیان!

انجمن پشتییبانی – میلیون‌ها نفر وجود دارند که از وردپرس استفاده می‌کنند و در میان آن‌ها افراد زیادی هستند، که می‌توانند به شما کمک کنند تا مشکلات وردپرسی خود را بر طرف کنید. تنها کافیست به انجمن پشتیبانی وردپرس سر بزنید و سؤالات خود را در آنجا مطرح کنید و یا سایر سوال‎‎ها و جواب‌ها را در آنجا ببینید.

با وجود این قابلیت‌ها، وردپرس پاسخگوی تمام نیازها نیست. انتقادات رایجی در مورد وردپرس وجود دارد: مصرف بالای منابع سرور در سایت‌های بزرگ و پر بازدید، دشوار بودن تغییر در فریمورک وردپرس و Back-end وردپرس. این نگرانی‌ها بیشتر متوجه وب‎‎سایت‌ها پر بازدید و طراحان وب حرفه ایست. با این همه، وردپرس برای مبتدیان و سایت‌ها و وبلاگ‌ها کوچک، انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

یکی دیگر از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا دروپال است. دروپال تماماً متن باز است و مورد توجه آن‎ دسته از افرادی است که دانش فنی بالایی در زمینه برنامه نویسی و توسعه وب دارند.
دروپال بسیار قدرتمند است و منابع کمتری نسبت به وردپرس اشغال می‌کند. از دروپال می‌توان برای ساخت یک وب سایت ساده تا پرتال‎‎های کاربری شرکت‌های بزرگ استفاده نمود. برخی از مزیت‌های قابل توجه دروپال به شرح زیر است:

قابلیت‎های فنی پیشرفته – دروپال نسبت به سایر سیستم‌های مدیریت محتوا نیازمند دانش فنی بالایی است. منابع سرور کمتری نسبت به وردپرس مصرف می‌کند؛ بنابراین دیگر نگران ارتقا هاست خود نخواهید بود.

عملکرد بهبود یافته – صفحات در دروپال با سرعت بالاتری لود می‌شوند و زمان پاسخ دهی سریع‌تری نسبت به وردپرس و جوملا دارند. البته با اضافه کردن افزونه می‌توانید تغییرات زیادی را ایجاد نمایید.

قابلیت شخصی سازی – به کمک پلاگین ها، قالب‌ها و گزینه‌های قابل تنظیم گوناگون قادر خواهید بود تا وب سایت خود را به آسانی شخصی‎سازی نمایید. برای افرادی که از مهارت کافی در برنامه نویسی برخوردارند، امکان ویرایش فایل‌های roott برنامه نیز وجود دارد. از این رو دروپال منعطف‌ترین سیستم مدیریت محتوا در میان سایر CMSS ها است.

رایگان – می‌توانید دروپال را به رایگان دانلود نمایید و بر روی‌هاست خود نصب نمایید.

دروپال قدرتمندترین سیستم مدیریت محتوا در مقایسه با وردپرس و جوملا است. اما با وجود این توانمندی، دارای دشواری‌هایی برای صاحبان وب سایت است. برای استفاده از دروپال، آشنایی پایه‎ای با HTML و PHP و سایر زبان‌های برنامه نویسی تحت وب، توصیه می‌شود. نیازی نیست که حتماً متخصص باشید، اما باید بتوانید پیام‌های خطا را عیب یابی کنید و مشکلات برنامه نویسی را برطرف نمایید.
اگر وب سایت شما فراتر از یک وبلاگ یا وب سایت کوچک است، به احتمال زیاد نیازمند پشتیبانی فنی خواهید بود، اگر شما مهارت فنی این کار ندارید، باید از یک فرد متخصص بهره بگیرید یا آن را برون‎سپاری کنید. یکی دیگر از نگرانی‌های بالقوه دروپال، مربوط به ساختار آن است؛ اگر بخواهید آن را توسعه دهید نیازمند دانش عمیق فنی و برنامه نویسی هستید و اگر به مشکلی بر بخورید حتماً باید به متخصصین مراجعه نمایید.

از دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا که به معرفی و مقایسه آن می‌پردازیم، جوملا است که بدلیل ساختار و قابلیت‌های آن اغلب میان وردپرس و دروپال قرار می‌گیرد. این CMSS قدرتمند، به آسانی و بدون مشکل بر روی سرورهای وب اجرا می‌شود و بر خلاف دروپال دانش فنی زیادی نیاز ندارد. همانند وردپرس و دروپال، افزونه‌ها و قالب‌های فراوانی برای جوملا وجود دارد که می‌توانید به سلیقه خود آن‌ها را انتحاب و شخصی‎سازی نمایید.
از مهم‎ترین دلایلی که افراد جوملا را انتخاب می‌کنند می‎‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

شبکه اجتماعی – می‌توان گفت که بزرگ‌ترین مزیت جوملا نسبت به سایر سیستم‌های مدیریت محتوا، ایجاد آسان شبکه اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای قدرتمند وب سایت‌ها است که جوملا به آسانی و با سرعت بالا آن را به ارمغان می‌آورد.

سایت‌های بازرگانی – اگر می‌خواهید یک فروشگاه آنلاین ایجاد نمایید، جوملا این کار را به سادگی انجام می‌دهد. البته باید گفت شما قادر خواهید بود با وردپرس و دروپال نیز یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید، اما جوملا این کار را سریع‌تر انجام می‌دهد و پشتیبانی بهتری برای انواع فروشگاه‌ها دارد.

حد وسط دانش فنی – به اعتقاد بسیاری از افراد، دانش فنی مورد نیاز برای مدیریت و توسعه جوملا چیزی در میان دانش فنی مورد نیاز برای وردپرس و دروپال است. بسیاری از افراد قادر خواهند بود با کمترین دانش فنی، یک وب سایت بسیار خوب به کمک جوملا طراحی کنند اما در این میان برای توسعه و برطرف کردن برخی از ایرادات سایت، نیازمند برخورداری از دانش فنی یا بهره‎گیری از افراد متخصص است.

پرتال راهنما – جوملا دارای یک پورتال راهنمای بسیار خوب است که می‌توانید سؤالات فنی و مشکلات خود را پیرامون جوملا در آن مطرح نمایید. پرتال راهنمای جوملا به گستردگی و سرعت پاسخگویی انجمن پشتیبانی وردپرس نیست؛ اما نسبت به پشتیبانی دروپال با سرعت بیشتری می‌توانید پاسخ پرسش و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

رایگان – همانند هر دو سیستم مدیریت محتوا که در بالا به آن‌ها اشاره شد، جوملا نیز رایگان است و به آسانی می‌توانید پس از دانلود، آن را بر روی سرور وب خود نصب نمایید.

جوملا به خوبی توانسته است قابلیت‌ها و مزایای وردپرس و دروپال را در هم بیامیزد و ویژگی‌های منحصر به فردی را نیز به آن اضافه نماید. محبوبیت جوملا در چند سال اخیر رشد زیادی داشته است. جوملا مناسب افرادی است که خواهان سیستم مدیریت محتوای نیرومند تری نسبت به وردپرس هستند اما دنبال سیستمی آسان‎تر از دروپال هستند.

شما انتخاب کنید.

هواداران هر یک از این سیستم‌های مدیریت محتوا، سیستم مورد نظر خود را نسبت به سایر سیستم‌ها ترجیح می‌دهند و به شدت تعصب دارند؛ اما حقیقت آن است شرایط و نوع کاربرد برای هر کاربر متفاوت است. باید گزینه‌ها و نیازهای خود را شناسایی کنید و سپس بهترین سیستم مدیریت محتوا را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید.

برای افرادی که به دنبال یک وب سایت شخصی و یا یک وب سایت برای یک کسب و کار کوچک هستند، وردپرس بهترین انتخاب است. اگر به دنبال طراحی سایتی هستید که معتقید به سرعت رشد خواهد کرد و خواهان توسعه گسترده ویژگی‌های وب سایت هستید، دروپال انتخاب مناسبی است. جوملا نیز برای آن‌هایی که بدنبال حد میانه در ویژگی‎های وب سایت هستند و یا ممکن است بخواهند یک شبکه اجتماعی ایجاد نمایند، انتخاب خوبی است.


همینک دیدگاه خود را برای ما بنویسید!